Zopakujme, že projekt EDISON je jednou z aktivit mezinárodní studentské organizace AIESEC, který přivádí dohromady mladé lidi odlišných kultur a národností s cílem umožnit jim, aby se seznámili s tradicemi a situací v jiných zemích, a stali se tak generací, která prolomí prohlubující se kulturní bariéru.
Název projektu je akronymum, t.j. za každým písmenem stojí slovo, ale stejně jako T. A. Edison přinesl svým vynálezem elektrické žárovky více světla do životů lidí, projekt po něm nazvaný má za cíl přinést více světla do našich myslí.
V tomto roce naše škola hostila pět mladých lidí z Ukrajiny, Gruzie, Mexika, Brazílie a Tchaj-wanu. Ve vyučovacích hodinách představovali formou prezentací své země a diskutovali se studenty na různá témata.
Roman z Ukrajiny s sebou přivezl kytaru a ukázal hudební tvář své těžce zkoušené země. S Johnsem z Tchaj-wanu jsme se pokoušeli zvládnout umění čínské kaligrafie. Brazilka Letícia se nás snažila naučit základy samby/pro případ, že bychom někdy vyrazili na karneval do Ria/. Sofy předvedla rovněž svou francouzštinu a vyprávěla nejen o Mexiku, kde žije, ale i o Francii, zemi své rodiny. A Tamta z Gruzie nám doslova vyrazila dech nádhernými pohledy na pohoří Kavkaz.
My jsme jim na oplátku ukázali naše město a okolí. Starosta Litovle ing. Zdeněk Potužák je hned v pondělí pozval na radnici a z rekonstruované věže se jim naskytl první pohled na Litovel. Studenti čtvrtých ročníků je odpoledne seznámili s historií gymnázia a osudem Jana Opletala. Pak je provedli po zajímavých místech města. Během týdne poznávali okolí města ve společnosti svých hostitelů. Část pátečního dopoledne byla tradičně věnována návštěvě litovelského pivovaru a svůj pobyt v našem městě tentokrát zakončili účastí na školním plese.
Pro studenty gymnázia byl tento projekt skvělou možností poznat kulturu jiných, často velmi vzdálených zemí, procvičit si angličtinu a třeba také navázat nová přátelství. Můžeme jen doufat, že se jim podobné příležitosti naskytnou i v budoucnu.
V rámci projektu EDISON navštívila Sofy z Mexika i třídy, kde se vyučuje španělština, čili oktávu, 3.A, sextu a tercii. V některých hodinách představila svou zemi formou prezentace, v jiných měli studenti prostor ke konverzaci či diskuzi. Studenty tercie naučila tradiční mexickou píseň Cielito lindo.
Věra Voglová, Kristina Ibiševičová