Chemie

Stránky chemie ing. J. Englišové


Krajské kolo chemické Olympiády 

Do krajského kola chemické olympiády v nejvyšší kategorii byli pozváni dva žáci 3. ročníku Ondřej Nantl a Metoděj Koupil, kteří úspěšně absolvovali školní kolo. Ondřej Nantl vybojoval v této náročné kategorii velmi pěkné 4. místo a stal se tak ůspěšným řešitelem. Oba žáci svými výsledky opět potvrdili velmi dobrou pověst chemiků na naší škole. Děkujeme jim za vzornou reprezentaci. Kompletní výsledky jsou k dispozici na stránkách: https://olympiada.vscht.cz/cs/databaze/.

Jaroslava Englišová


Chemie zábavná

20. 1. 2014

chemické pokusyV chemické laboratoři mají často naši žáci plné ruce práce, zvláště letošní školní rok, kdy se snažíme každou chvilku v laboratoři využít k plnění „monitorovacích indikátorů“ našeho projektu (ověřování zhotovených pracovních listů). Na webových stránkách projektu http://chemiebiologie.gjo.cz můžete shlédnout, co všechno máme za sebou. Ale protože chceme, aby naše žáky chemie bavila, občas se do hodin musí připravit zábavné pokusy. Některé pokusy žákům předvádíme, jiné je raději naučíme. Podívejte se na několik ukázek, které se žákům moc povedly.

Ćínské přísloví: “Daruješ-li člověku rybu, nakrmíš ho na jeden den. Naučíš-li ho lovit ryby, nasytíš ho na celý život“.

En + Du

 


Praktické cvičení z biochemie

5. 6. 2013


PraktikaLetos se opět studenti 3. ročníku, kteří navštěvují volitelný předmět Seminář FCh, zúčastnili praktického cvičení v laboratoři Katedry Biochemie Přírodovědecké fakulty UP Olomouc - Holice. Mgr. Jořenek připravil zajímavé pokusy z biochemie, které nelze ve školní laboratoři vzhledem k přístrojovému vybavení a speciálním činidlům provádět. Studenti se nejdříve naučili odměřovat malé objemy pomocí automatické pipety a pak je čekaly téměř vědecké experimenty: prvním úkolem byla izolace DNA z vepřové sleziny a její důkaz pomocí difenylaminu, dalším úkolem izolace izoenzymů peroxidasy z křene pomocí nativní elektroforézy a jejich detekce. Na závěr se seznámili s některými metodami forenzní chemie (odhalování otisků prstů nebo důkaz přítomnosti krve na místě činu). Toto cvičení se uskutečnilo díky spolupráci s pedagogy katedry Biochemie, kterým patří velké poděkování za organizaci a přípravu – především paní doc. Ludmile Zajoncové, která nám cvičení umožnila realizovat v rámci projektu ESF Přírodní vědy 21. století.

Fotogalerie

Ing. Jaroslava Englišová


Praktické cvičení z biochemie

25. 6. 2012 

Dne 12. 6. 2012 se studenti 3. ročníku, kteří navštěvují volitelný předmět Seminář FCh,  zúčastnili praktického cvičení v laboratoři katedry Biochemie Přírodovědecké fakulty UP Olomouc - Holice.

Toto cvičení proběhlo ve spolupráci s pedagogy katedry Biochemie, kterým patří velké poděkování za organizaci a přípravu této zdařilé akce – především paní doc. Ludmile Zajoncové, která nám cvičení umožnila realizovat v rámci projektu ESF Přírodní vědy 21. století (http://www.priroda21.upol.cz/?sekce=prakticka_cviceni)

Docent Petr Tarkowski připravil velmi zajímavé pokusy z oblasti biochemie, které není možno ve školní laboratoři vzhledem k přístrojovému vybavení a speciálním chemickým činidlům možné provádět.

Úlohy byly následující:

  1. Stanovení lipofilních listových barviv pomocí adsorpční chromatografie – výsledkem byl chromatogram, kde bylo patrné rozdělení barviv: chlorofyl, lutein, karoten a další.
  2. Stanovení proteinů metodou Bradfordové – založeno na stanovení proteinů získaných spektrofotometrickým měřením, výsledky studenti zpracovali graficky a koncentraci albuminu stanovili z kalibrační přímky.
  3. Homogenizace rostlinného materiálu pomocí tekutého dusíku a stanovení proteinů v homogenátu – bylo velmi působivé vidět, co dělá kapalný dusík s rostlinným materiálem.
  4. Stanovení pH roztoků – cílem bylo a) určení pH připravených roztoků pomocí pH papírku a pomocí přírodního indikátoru, b) stanovení pH neznámých roztoků pomocí pH metru.

Studenti se naučili mimo jiné odměřovat malá kvanta pomocí Pasteurovy pipety, pracovali s různými přístroji např. s centrifugou, spektrofotometrem, vortexem atd. Při práci si počínali velmi dobře a úkoly, které jim byly přiděleny, bez problému zvládli.

Ing. Jaroslava Englišová


Krajské kolo Chemické olympiády kat. B

3. 5. 2012

V pátek 27. dubna 2012 na Přírodovědecké fakultě v Olomouci proběhlo krajské kolo chemické olympiády kategorie B, kterého se účastnili dva studenti septimy – Jan Dvořáček a Kamil Kotrle. Oba se umístili na velmi pěkných místech jako úspěšní řešitelé a svými výsledky potvrdili velmi dobrou pověst chemiků na naší škole. Děkujeme jim za vzornou reprezentaci.

Kompletní výsledky

Ing. Englišová


Krajské kolo Chemické olympiády kategorie C

11. 4. 2012

V úterý 4. dubna se žáci našeho gymnázia Ondřej Vrobel (VI), Daniel Čampiš (V) a Eliška Málková (2.A) účastnili krajského kola ChO kategorie C, které probíhalo na Slovanském gymnáziu Olomouc. V konkurenci 40 účastníků se všichni tři umístili do 15 místa, a to v pásmu s nárokem na příspěvek z programu Olomouckého kraje. Na každého z nich přijde škole dotace ve výši až 2000,- Kč na nákup pomůcek a vybavení chemie. Naši soutěžící tedy přinesou chemii až 6000,- Kč díky svým skvělým výkonům.

Kompletní výsledky

Hana Dudíková


22. 3. 2012  Projekt sekundy: Čistá voda

Sekunda v čistírně odpadních vodTento den připadá na Světový den vody. Žáci sekundy absolvovali celodenní projekt s názvem „Čistá voda“, který se skládal ze tří částí: v první se s tématikou vody seznamovali v učebně, dostali pracovní listy a ty vypracovávali za pomoci učebnice. Zhlédli prezentaci „Voda známá a neznámá“ a několik zábavných chemických pokusů s vodou jako rozpouštědlem, reaktantem i produktem. Diskutovalo se o zajímavých otázkách, týkajících se vody. Některé poznatky byly pro mnohé překvapivé – například, že ačkoliv tento přírodní živel pokrývá asi 71 procent naší planety, přibližně miliarda lidí nemá přístup k nezávadné pitné vodě. A vyhlídky do budoucna nejsou příznivé.

V další části projektu navštívili čistírnu odpadních vod v Litovli, kde nás průvodce, pan Blažek, seznámil se základními fakty, týkajícími se procesu čištění odpadních vod. Na vlastní oči, ale hlavně čichem se žáci přesvědčili, že odpadní vody z domácností a místních litovelských firem by nebylo dobré vypouštět do Moravy. Voda se tady nejdříve čistí mechanickým a poté biologickým způsobem. Chemické čištění se neprovádí. Nejdříve se odstraňují hrubé nečistoty pomocí česel a lapáků, následuje první sedimentace, na dno se usazují kaly a takto přečištěná voda prochází biologickým čištěním. Tato fáze využívá aerobních bakterií, které se živí nečistotami. Odbourávají se především nečistoty organického původu a sloučeniny dusíku a fosforu. Voda se nechá opět usazovat a prochází další sedimentací. Výsledkem je relativně čistá voda, která se vypouští zpět do přírody. Kaly, které tímto procesem vznikají, se dále zpracovávají a využívají jako hnojiva. Po návratu do školy byl právě čas k obědu, a protože nám všem poněkud vyhládlo na „čerstvém vzduchu“ s chutí jsme se do něj v naší školní jídelně pustili.

Po obědě a menší přestávce následovala poslední část projektu: žáci dostali pracovní listy, tentokrát to byla experimentální práce v chemické laboratoři. Zadané úkoly zvládli celkem dobře, i když se museli trošku „uskromnit“ (pracovali po trojicích u stolu).

Myslím, že se náš projekt vydařil a počasí nám také přálo. Třídě bych tímto poděkovala za jejich aktivitu. Podívejte se na ukázku pracovního listu a fotografie z exkurze a práce žáků v laboratoři.

Vyučující chemie, ing. Englišová


Molekula DNA přenáší a uchovává genetickou informaci: pohled výpočetní chemie

Přednáška pro žáky 3. ročníků
23. 2. 2012

molekula DNATéto přednášky se zúčastnili všichni studenti ze septimy a 3.A, kteří si jako jeden z volitelných předmětů vybrali seminář z fyziky a chemie. Přednáška se konala  ve čtvrtek 23. února od 13:00 na Přírodovědecké fakultě UPOL.
Na začátku nám byl přednášející, pan prof. Ing. Pavel Hobza, DrSc., stručně představen. Narodil se roku 1946 v Přerově, studoval na gymnáziu v Hejčíně, kde v něm jeho profesor chemie vzbudil zájem pro vědu. Dál studoval v Praze na Fakultě jaderné a fyzikálně chemické na ČVUT. Stal se členem Československé akademie věd, ovšem kvůli tehdejší politické situaci musel odejít a pracoval na Institutu hygieny a epidemiologie, Praha. Dnes je opět členem Akademie věd ČR, uznávaným vědcem a od roku 2002 profesorem fyzikální chemie na PřF UK.
Po tomto krátkém úvodu následovala vyčerpávající 90 minutová přednáška, plná nových zajímavých informací. Pan profesor Hobza nejprve krátce mluvil o historii objevování této velmi složité molekuly, poté ji detailně popsal a vysvětlil princip jejího kopírování. Nastínil několik dosud nezodpovězených otázek, se kterými si vědci po celém světě lámou hlavu, což měla být zároveň výzva pro ty z nás, kteří by v budoucnu toužili po získání Nobelovy ceny. Na závěr hovořil o jeho výzkumu společně s jeho týmem, který tvoří mimo jiné i jeho studenti z Karlovy univerzity.
Myslím, že tato přednáška pro nás byla velmi přínosná. Pro mnohé z nás to byla nejen příjemná změna oproti stereotypní výuce, ale hlavně nabyli jsme nových informací a získali novou zkušenost. Upoutalo mě, co pan Hobza prohlásil: „Učitelé by vás měli především zaujmout, né naučit, naučit se musíte sami, ale měli by vás především nadchnout pro vědu.“ Jemu se zaujmout a nadchnout nás pro vědu rozhodně podařilo. Pan profesor mluvil velmi srozumitelně s ohledem na to, že přednáší pro středoškolské studenty, a tak jsme většinou všemu bez problému porozuměli. Molekula DNA nám byla představena daleko podrobněji a zajímavěji, než jak se o ní učíme v běžné výuce, tedy že je to jakási dvoušroubovice, v níž je zakotvena veškerá dědičná informace.
Na mě přednáška zanechala velmi dobrý dojem, proto bych chtěla paní profesorce Englišové moc poděkovat, že nás uvolnila z výuky a umožnila nám zúčastnit se. Zároveň bych byla ráda, kdyby se podobné ,,akce“, třeba i z jiných předmětů podnikaly častěji.
Fotodokumentace: http://nanosystemy.upol.cz/fotogalerie/
Zdroj: www.nanosystemy.upol.cz
Veronika Šťastná, septima